Нововведення щодо державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Верховна Рада ухвалила, а Президент підписав Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 26.11.2015 N 835-VIII. Відповідний законопроект -№ 2983.

Так, відповідно до прийнятого Закону, спеціальний (базовий) закон у сфері державної реєстрації – Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року
№ 755-IV викладений в новій редакції і з 01 січня 2016 року має назву Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Закон передбачає передачу виконавчим органам місцевого самоврядування міст обласного значення повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також надання можливості іншим виконавчим органам рад набувати таких повноважень. Також Закон містить норми, спрямовані на усунення недоліків правового регулювання процесу добровільного об’єднання територіальних громад.

Змінами в законодавстві у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань запроваджується децентралізація повноважень з державної реєстрації, зокрема, функції з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців передаються органам місцевого самоврядування, державним адміністраціям, нотаріусам та акредитованим Міністерством юстиції України суб’єктам (ними можуть бути юридичні особи публічного права, у трудових відносинах з якими перебуває не менше ніж три державні реєстратори).

Разом з тим, державну реєстрацію громадських формувань продовжують здійснювати органи юстиції. Так, суб’єктами державної реєстрації громадських формувань є:

- Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об’єднань, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки;

- територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації обласних, регіональних і республіканських професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об’єднань, постійно діючих третейських судів;

- районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції - у разі державної реєстрації громадських об’єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об’єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання.

Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб – підприємців та їхньої символіки та передбачає цілу низку змін, насамперед, звернемо увагу на найголовніші з них.
Даний законопроект передбачає:

1. запровадження принципу екстериторіальності у межах всієї України, який передбачає прийняття документів для державної реєстрації та здійснення державної реєстрації незалежно від місця реєстрації або проживання;
2. передачу функцій з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців органам місцевого самоврядування, держадміністраціям, нотаріусам;

3. запровадження можливості подання електронних документів для проведення всіх реєстраційних дій (стаття 14 Закону);

4. скорочено перелік документів, що подаються для державної реєстрації юридичної особи (у зв’язку з можливістю реєстраторів отримувати їх в електронній формі від державних органів) (стаття 17 Закону);

5. можливість заповнення, за бажанням заявника, заяви про проведення державної реєстрації безпосередньо особою, яка її приймає, тобто державним реєстратором;

6. скасовано видачу виписок в паперовій формі та запроваджено їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів;

7. об’єднано інформаційні дані декількох державних реєстрів (Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстру громадських об’єднань, Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство) в одному – Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;

8. запроваджено відповідальність суб’єктів державної реєстрації за порушення у сфері державної реєстрації (тимчасове блокування та анулювання доступу до реєстру; скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації).

Законом також внесені відповідні зміни до ряду нормативно-правових актів: Господарського, Господарсько-процесуального, Цивільного, Цивільно-процесуального кодексів України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, Законів України «Про господарські товариства», «Про аудиторську діяльність», «Про нотаріат», «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та інші.

Реформування у сфері державної реєстрації прав має на меті забезпечити покращення якості надання адміністративних послуг шляхом створення конкурентного середовища між суб’єктами, які наділені повноваженнями з проведення державної реєстрації, а також, децентралізацію та демонополізацію повноважень, оскільки запроваджує вільний вибір суб’єкта реєстрації.

При цьому нова редакція Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», а також п. 2 - 8, 10 - 21, 23 - 26, 28 - 32, 35 розділу I Закону набирають чинності з 1 січня 2016 року, а п. 22, 27 та 34 розділу  I Закону - з 1 січня 2017 року.

Перейти до спискуВерсiя для друку

 

                          


Інформація про місця укриття населення в підземному просторі Подільського району міста Києва у разі виникнення надзвичайної ситуації техногенного, природнього та воєнного характеру станом на 06.05.2024