Про посилення відповідальності за вчинення насильства в сім’ї

5 березня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо врегулювання питання відповідальності за вчинення насильства в сім’ї»(далі – Закон), згідно вимог якого посилено відповідальність за скоєння насильства в сім’ї

Поняття насильства в сім’ї.

За норами Закону України «Про попередження насильства в сім’ї» насильство в сім'ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю.

Як свідчить офіційна статистика, найбільш поширеною санкцією, що застосовувалась судовими органами за результатами розгляду справ про адміністративні правопорушення за вчинення насильства в сім’ї, є накладання штрафних санкцій

Так, із санкції ст.173-2 КУпАП виключено такі види адміністративних стягнень, як штраф та виправні роботи з відрахуванням двадцяти відсотків заробітку. Згідно вимог чинного законодавства особа може понести відповідальність у вигляді громадських робіт на строк від тридцяти до сорока годин або адміністративного арешту на строк до семи діб. Ті самі дії, вчинені особою повторно протягом року, тягнуть за собою громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.

Застосування штрафів, на думку розробників проекту Закону, так само, як покарання у вигляді виправних робіт з відрахуванням 20%  заробітку в дохід держави, не були ефективними, тому що в переважній більшості впливали не на порушника, а на його сім'ю в цілому або ж на жертву, оскільки 20% заробітку сплачується із сімейного бюджету, а штраф сплачується або із сімейного бюджету або з кишені самої жертви, якщо правопорушник ніде не працює

Зміст статті 173-2 КУпАП   полягає в тому, що:

Вчинення насильства в сім'ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходженнякорекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї, -

тягнуть за собою громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин або адміністративний арешт на строк до семи діб

Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -

тягнуть за собою громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.

Застосування ж до осіб, які вчинили насильство в сім'ї, громадських робіт або адміністративного арешту спричинюють негативні наслідки особистого характеру саме для правопорушника.

Види адміністративної відповідальності за вчинення насильства в сім’ї.

Громадські роботи

(ст.ст. 321-1, 321-2, 321-4КпАП

Виконання  стягнення у вигляді громадських робіт здійснюється шляхом залучення порушників до суспільно корисної праці, види якоївизначаються органами місцевого самоврядування.

У  разі  втрати працездатності, призову на строкову військову службу,  взяття під варту, засудження до кримінального покарання у виді   позбавлення   або   обмеження   волі,   або  якщо  невідоме місцезнаходження особи, постановою суду (судді) за поданням органу центрального   органу   виконавчої  влади,  що  реалізує  державну політику  у  сфері  виконання  кримінальних  покарань,  громадські роботи   замінюються   штрафом,   розмір   якого   визначається  з розрахунку,   що   чотири   години  невідбутих  громадських  робіт дорівнюють одному неоподатковуваному мінімуму доходів громадян.

Строк стягнення  у  виді  громадських  робіт  обчислюється  в годинах,  протягом яких  порушник  виконував  визначену  суспільно корисну працю.

Громадські роботи  виконуються  не  більш як чотири години на день, а неповнолітніми - дві години на день.

У разі ухилення порушника від відбування громадських робіт постановою суду (судді) за поданням органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, невідбутий строк громадських робіт адміністративним арештом. Строк арешту  визначається  із  розрахунку, що одна доба арешту дорівнює п’яти   годинам невідбутих громадських робіт, але не може перевищувати п’ятнадцять діб.

Заміна  громадських робіт штрафом застосовується за умови, що санкція  статті,  за  якою  на порушника накладено адміністративне стягнення,   передбачає  можливість  застосування  штрафу.  Розмір штрафу  в такому разі визначається із розрахунку, що чотири години невідбутих  громадських робіт дорівнюють одному неоподатковуваному
мінімуму доходів громадян.

Заміна  громадських робіт арештом застосовується за умови, що санкція  статті,  за  якою  на порушника накладено адміністративне стягнення,  не  передбачає  можливості  застосування штрафу. Строк арешту  визначається  із  розрахунку, що одна доба арешту дорівнює п’яти   годинам   невідбутих   громадських   робіт,  але  не  може
перевищувати п’ятнадцять діб

Адміністративний арешт

(ст.ст. 32, 326, 327, 328 КпАП

Постанова   районного,   районного   у   місті,  міського  чи міськрайонного  суду  (судді)  про  застосування адміністративного арешту  виконується  негайно  після  її винесення.

Адміністративний арешт не може застосовуватись до вагітних жінок, жінок, що мають дітей віком до дванадцяти років, до осіб, які не досягли вісімнадцяти років, до інвалідів першої і другої груп.

Осіб, підданих адміністративному арешту, тримають під вартою в місцях, що їх визначають органи внутрішніх справ. При виконанні постанови про застосування адміністративного арешту арештовані піддаються особистому оглядові.

Відбування адміністративного арешту провадиться за правилами, встановленими законами України.

Особи, піддані адміністративному арешту, використовуються на фізичних роботах та за час перебування під арештом заробітна плата за місцем постійної роботи не виплачується.

Провідний спеціаліст  Подільського районного

управління юстиції в м. Києві                                           О.І. Гірченко

 

 

Перейти до спискуВерсiя для друку

 

                          


Інформація про місця укриття населення в підземному просторі Подільського району міста Києва у разі виникнення надзвичайної ситуації техногенного, природнього та воєнного характеру станом на 06.05.2024