Оскільки діти проводять багато часу саме в навчальних закладах, то вони мають відігравати одну з ключових ролей у справі захисту дітей від насильства. Сучасні заклади освіти й виховання при всіх їх проблемах, труднощах, недоліках зберігають статус одного з основних інститутів соціалізації особистості, її становлення і розвитку. Відповідно педагоги навчальних закладів зобов’язані забезпечити умови, які б сприяли утвердженню людської гідності дитини та її розвитку.
1. Продовжити ознайомлення педагогічних працівників, дітей та батьків з інформацією про форми і види насильства та його наслідки.
2. Проводити системну роботу по створенню безпечного освітнього середовища в навчальних закладах шляхом запровадження освітніх програм, спрямованих на розвиток у школярів навичок вирішення конфліктів ненасильницьким шляхом. Одна з них - програма "Медіація ровесників" та «Шкільна служба порозуміння», які дозволяють формувати у школярів навички співпраці, будувати ефективну систему вирішення конфліктних ситуацій у школі, створювати безпечне здорове середовище у дитячих колективах. Така робота допоможе знизити рівень агресії у школі, дасть можливість вирішувати спірні питання ненасильницьким шляхом, усуне можливості для переходу від конфлікту до насильства.
3.Залучати учнів до просвітницько-профілактичних заходів, які базуються:
- на розвитку культури миролюбного і конструктивного вирішення конфліктів;
- співпраці (школярі вчаться навичкам конструктивної взаємодії і побудови довірливих стосунків між собою);
- толерантності (школярі вчаться сприймати і поважати різницю між людьми як наслідок відмінностей у цінностях та поняттях);
- навичках позитивного емоційного прояву себе (школярі навчаються самоконтролю і неагресивному висловленню своїх відчуттів);
- навичках миролюбного налагодження конфліктів (школярі навчаються навичкам вирішення суперечок із врахуванням взаємного інтересу сторін і збереженням дружніх стосунків).
4. Проводити серед педагогів навчальні заняття, тренінги під час яких розкривати механізми виявлення «легких» форм насильства й реагування на нього, адже саме з них починається формування насильницького стилю поведінки дітей відносно одне одного.
5. Необхідно розробити план дій щодо розв’язання проблеми насильства та запровадити систему постійного відстежування випадків насильства серед дітей, виявлення дітей-агресорів, організувати з ними системну індивідуальну і групову роботу фахівців (психологів, соціальних педагогів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді).
6. Будь-яка бесіда з дитиною-агресором має базуватися на загальнолюдських цінностях. Важливо не залишити поза увагою батьків таких дітей, надавати їм соціально-психологічну підтримку. Обов’язково залучати соціальні служби в випадках виявлення кризового стану у родині.
7. Класні керівники, вихователі мають враховувати рекомендації психологів щодо роботи з агресивними, конфліктними, демонстративними, гіперактивними дітьми в своїх виховній роботі.
8. Працівники психологічної служби повинні залучати таких учнів до тренінгів з розвитку комунікаційних навичок, ефективного спілкування.
9.Впроваджувати конфіденційні механізми повідомлення про випадки насильства або його виникнення: телефон довіри, «скринька довіри».
10.З метою своєчасного попередження насильства необхідно навчити педагогів правильно ідентифікувати насильство як у своїй поведінці, так і в поведінці дітей.
11. Брак тактильного спілкування між дітьми призводить до агресивного стилю поведінки тому необхідним є проведення в школі більше спортивних змагань командного типу.
12.Педагогічним працівникам необхідно більшу увагу приділяти психосексуальному вихованню дітей, зокрема ознайомлювати учнів з прийнятними способами вираження особистісних симпатій.
13. Ознайомити всіх працівників навчальних закладів з алгоритм реагування на випадки насильства серед дітей і дорослих. Чітко визначити можливі дії,обсяг обов’язків і відповідальність адміністрації, вчителя, психолога і соціального педагога. Алгоритм має враховувати вимоги чинного законодавства та залучати окрім внутрішніх ресурсів школи сторонніх фахівців: представників служб у справах дітей, кримінальної міліції у справах дітей, міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, громадські організації тощо (за необхідності).
14. Роль учителя у такому алгоритмі має бути чітко визначена і досить обмежена, вчитель має надавати дитині лише первинну психологічну допомогу, а потім передавати її фахівцеві. Дитина-агресор та постраждала дитина мають отримати допомогу професіонала. Необхідно зменшити кількість спроб вирішити такі проблеми вчителем самотужки.
15. З педагогічним працівникам необхідно проводити системну просвітницьку роботу з питань формування культури толерантного спілкування, подолання стереотипів педагогічної діяльності, конфліктології та медіації.
16. Не припустимими є прояви психологічного та фізичного насильства стосовно учнів педагогами закладів (порівняння, навішування ярликів, ігнорування почуттів, образи, шантаж,погрози, приниження,«нехтування потребами дитини», стусани…). Педагогам необхідно не лише коригувати наявні форми поведінки у дітей, а і власним прикладом демонструвати повагу до людської гідності.
17. Шкільні психологи та соціальні педагоги мають бути ключовими особами у ланцюгу дій, спрямованих на попередження насильства у школі.
18. Класним керівникам спільно з психологами та соціальними педагогами постійно проводити просвітницькі заходи з батьками під час яких розкривати питання психологічного впливу насильства на формування особистості дитини, відповідальності батьків за порушення та ігнорування правами дітей.
Провідний спеціаліст Подільського районного управління юстиції в м. Києві О.І. Гірченко